1. خانه
  2. مقالات
  3. بررسی انواع دریچه های خروجی هوا – مقایسه دریچه های فلزی ، چوبی و پلاستیکی

بررسی انواع دریچه های خروجی هوا – مقایسه دریچه های فلزی ، چوبی و پلاستیکی

در اینجا به بررسی و مقایسه انواع دریچه ها از لحاظ قیمت و کارایی خواهیم پرداخت .

دریچه های فلزی بهتر هستند یا چوبی و پلاستیکی ؟

دریچه پلاستیکی

دریچه های کولر معمولا در انتهای کانال ها برای تنظیم جهت وزش باد خروجی مورد استفاده قرار می گیرند و برای وسایل سرمایشی و گرمایشی کاربرد دارند.

دریچه های کولر انواع مختلفی دارند و با مواد اولیه متفاوتی تولید می شوند.

دریچه آلومینیومی :

یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین دریچه های ساخته شده در ایران دریچه های کولر آلومینیومی هستند .

جنس قاب و پره های این دریچه ها از آلومینیوم هست و معمولا یک اهرم هم برای تغییر جهت پره ها بر روی دریچه تعبیه می شود. استفاده از دریچه های آلومینیومی در منازل قدمت طولانی دارد و برای خانه های مدرن امروزی دیگر گزینه ی مناسبی به حساب نمی آیند.

دریچه کولر آلومینیومی

دریچه ی آهنی :

این دریچه ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به دریچه های آلومینیومی دارند ولی به علت استفاده از آهن در ساختار آن ها معمولا وزن بیشتری نسبت به دریچه های آلومینیومی دارند. اگر از دریچه های آهنی برای سیستم تهویه های دارای رطوبت مثل کولر آبی استفاده شود ممکن است دچار زنگ زدگی بشوند. همچنین اگه از ورق های نازک در ساخت دریچه استفاده شود پره ها دچار لرزش می شوند و سر و صدای اضافی ایجاد میشه.

دریچه کولر آهنی

یکی دیگر از مشکلاتی که دریچه های آلومینومی و آهنی دارند بسته نشدن کامل آن هاست که باعث می شود این دریچه ها برای بسته شدن کامل نیاز به دمپر پیدا کنند.

دریچه ی چوبی :

این دریچه ها ظاهر زیبا و فانتزی ای دارند و معمولا از mdf ساخته می شوند. برای مسدود کردن دریچه های چوبی در فصولی از سال که از دریچه ها استفاده نمی شود نیاز به درپوش هست. از این مدل دریچه ها برای سیستم های تهویه دارای رطوبت مثل کولر آبی نمی توان استفاده کرد زیرا به خاطر رطوبت ناشی از سیستم تهویه دچار پوسیدگی می شوند.

دریچه چوبی MDF

مقایسه قیمت دریچه های کولر :

اگر از نظر قیمتی هم بخواهیم به مقایسه دریچه های معرفی شده تاکنون بپردازیم دریچه های چوبی در رتبه اول قرار می گیرند و از انواع دیگر گران تر هستند. دریچه های آلومینیومی از دریچه های چوبی ارزان تر هستند و در رتبه دوم قرار می گیرند و دریچه های آهنی هم ارزان ترین هستند.

 دریچه های پلیمری یا ABS :

مواد ABS از پرکاربرد ترین پلیمرهای صنعتی هستند. از این پلیمر در صنایع مختلف از جمله ساخت لوازم خانگی مثل بدنه یخچال استفاده می شود. از جمله ویژگی های دریچه های پلیمری می توان به قابلیت انعطاف پذیری قابل قبول و مقاومت در برابر ضربه بالای آن ها اشاره کرد. این نوع دریچه ها اصلا در برابر سرما و گرما دچار تغییر شکل نمی شوند و علاوه بر اینکه ظاهر مدرن و امروزی ای دارند با دوام تر از سایر دریچه ها هستند.

دریچه های رایمند از جنس مواد ABS

دریچه های برقی کنترلی رایمند هم از مواد ABS با کیفیت ساخته می شوند. با دریچه های برقی رایمند می توان به راحتی جهت پره های دریچه را با ریموت کنترل تنظیم کرد . همچنین این دریچه ها دارای امکان حرکت دائمی پره های عمودی جهت توزیع یکنواخت هوا در محیط هستند و برای تمام سیستم های سرمایشی و گرمایشی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دریچه های کولر کنترلی

فهرست