1. خانه
  2. مقالات
  3. دریچه اسلوت چیست – دریچه خطی هوا

دریچه اسلوت چیست – دریچه خطی هوا

در این مطلب به شرح دریچه خطی اسلوت و مزایای این مدل از دریچه های خروجی هوا می پردازیم.

دریچه خطی اسلوت چیست ؟

دریچه اسلوت ( یا دریچه اسلات ) نوعی دریچه خروجی هوا می باشد که در ساختار سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود. طراحی و ساخت این دریچه ها به گونه ای می باشد که هم برای دمش هوای رفت و هم برای مکش هوای برگشت، میتواند استفاده شود و هر دو نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا می کند.

دریچه خطی

ورود و خروج جریان هوای دریچه خطی اسلوت به محیط به شکلی متعادل و نامحسوس انجام می‌شود. هوای خروجی از دریچه به طور مستقیم به پلنیوم باکسی که پشت آن بکار رفته بستگی دارد زیرا هوا به شکل یکدست و همگن داخل حجم پلنیوم باکس پخش می شود.

پلنیوم باکس یک جعبه مخصوص برای توزیع هوا در محیط مورد نظر می باشد. برای انتقال هوا به دریچه هایی که طول زیادی دارند از باکس توزیع هوا یا پلنیوم باکس استفاده می شود.

در انتخاب این دریچه‌ها باید به نکاتی همچون سرعت جریان هوا روی دریچه، ارتفاع نصب، میزان پرتاب باد، انطباق دریچه با پلنیوم باکس و نحوه نصب آن توجه کافی داشت.

ساخت دریچه اسلوت

محیط خارجی دریچه خطی بصورت یک قاب خطی و بلند، طراحی و ساخته می‌شود. شیارهای داخلی دریچه خطی تعداد واحد دریچه را مشخص میکند. یعنی اگر بین دو فریم دریچه یک تیغه‌ی تقسیم کننده‌ی هوا استفاده شود و دریچه به دو شیار ورود هوا تقسیم شود آن دریچه دو اسلوت ساخته می شود. به همین ترتیب اگر دو تیغه بین آن استفاده شود دریچه سه اسلوت ساخته می شود. تعداد این اسلوت‌ها در این دریچه‌ها تا ده عدد نیز میتواند باشد.

فاصله استاندارد بین شیارهای داخلی دریچه های خطی (اسلات ها) 20 الی 25 میلیمتر می باشد.

کاربرد دریچه خطی اسلوت

با توجه به ظاهر زیبا و دکوراتیو این دریچه ها، استفاده از دریچه های خطی در سالهای اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده است. این دریچه در مکان هایی مثل لابی و راهروی هتل‌ها، ساختمان های لوکس و برج‌ها، محیط داخلی ادارات و شرکت‌ها، ساختمان‌های تجاری، پاساژها و حتی در سالنهایی با کاربری ورزشی، صنعتی، تولیدی و غیره استفاده می شود.

دریچه خطی اسلوت

استفاده از این دریچه‌ها به دلیل ظاهر زیبا و شکیلی که دارند و همچنین قابلیت اجرا بصورت شکل های مختلف هندسی هماهنگ با محیط به عنوان یک گزینه دکوراتیو در طراحیهای مدرن ساختمانی، به شکلی ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای دریچه اسلات

  • زیبایی و قابلیت استفاده دکوراتیو علاوه بر کارآیی فنی
  • امکان تنظیم یکنواخت بودن جریان هوا
  • قابلیت تولید بصورت منحنی و شکل های مختلف هندسی
  • قابلیت افزایش تعداد شکافهای خروج هوا تا ده اسلوت
  • دارای قابلیت نصب در سقف های گچی، انواع سقف کاذب، دیوار و پیشانی سقف کاذب
  • نصب بسیار ساده و آسان
  • سرعت بالای نصب
  • قابلیت تولید برای کنج ها (به شکل دیواری یا سقفی) با زاویه دلخواه
  • قابلیت تولید بصورت یکسر بسته ، دوسر بسته و حتی دوسر باز

نصب دریچه خطی اسلات

نصب این دریچه ها بسیار ساده و آسان می باشد و جالب است بدانید که طول اجزای این دریچه می تواند تا سه متر متغیر باشد.

دریچه‌های خطی اسلات را حتی می‌توان به شکل قوس دار، متناسب با انحنای موجود در سقف نیز تولید و نصب کرد. البته لازم به ذکر است که در این حالت دریچه، امکان ساخت پره های داخلی و دمپر کشویی را نخواهد داشت. همچنین دریچه اسلات این قابلیت را دارد که در هر زاویه‌ای از کُنج پلان داخلی نصب شود.

curved slot diffuser

برای پیشانی دیوار، جایی که که سطح بیرونی دو دیوار به هم می رسند، نصب دریچه های اسلوت عمودی به سمت خارج و یا داخل مناسب است.

برای کنج های قائمه سقف، دریچه اسلوت 90 درجه یا گونیا انتخابی مناسب می باشد و برای کنج های با زاویه بزرگتر از 90 درجه و کمتر از ۱۸۰ درجه، نصب دریچه اسلوت ناگونیا توصیه می شود.

فهرست