1. خانه
  2. مقالات
  3. دریچه جت نازل – معرفی کامل دریچه های جت نازل

دریچه جت نازل – معرفی کامل دریچه های جت نازل

دریچه جت نازل چیست ؟

دریچه جت نازل از انواع دریچه های خروجی هوا می باشد و معمولا برای فضاهایی که نیاز است هوا به مسافت های دور از محل خروج هوا انتقال پیدا کند انتخاب مناسبی هستند.

دریچه جت نازل

مهمترین ویژگی دریچه های جت نازل این است که هوای کانال را بصورت پرتابی و با بیشترین فشار در محیط وارد می کنند و به همین علت عموماً از دریچه های جت نازل در محیط هایی که ارتفاعی بیش از حد معمول دارند استفاده می شود تا فشار هوای خروجی از دریچه جت نازل، کاهش نیابد و حداکثر راندمان در تهویه ی مطبوع محیط حاصل آید.

این دریچه ها در مکانهایی با سقف های مرتفع یا  جاهایی که نیاز است تا هوای خروجی از سیستم تهویه مسافت زیادی را طی کند مانند سالن های کارخانجات، سالن های ورزشی، نمایشگاههای و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

این دریچه ها اساسا از انواع دریچه های سقفی هستند ولی در دیوار هم میتوان از آن ها استفاده کرد. همچنین قابلیت نصب دمپر برای تنظیم یا انسداد هوای عبوری از این دریچه ها نیز وجود دارد.

ویژگیهای دریچه جت نازل

این دریچه ها که از انواع دریچه های پرتاب بلند هستند، از پره ها و تیغه های متوالی و عمودی که به صورت موازی به یک کانون متصل هستند و در فواصل یکسانی نسبت به هم قرار گرفته اند، ساخته می شوند. همین ویژگی ساختاری دریچه های جت نازل باعث خروج و پرتاب هوا با بیشترین شتاب به محیط می شود.

ساختار دریچه های جت نازل (محوری که در وسط تیغه های موازی در دریچه جت نازل وجود دارد) سبب می شود هوای خروجی از این دریچه ها حداقل در یک بازه ی کمانی به میزان ۶۰ درجه به اطراف قابل پرتاب باشد.

دریچه های جت نازل تنها حول یک محور قابلیت تغییر جهت جریان تا 30 درجه را دارا هستند. با استفاده از این قابلیت علاوه بر توانایی دهش جریان هوا به نقطه دلخواه می توان در فصل های سرد و گرم سال جهت دهش دریچه را بر اساس دهش باد گرم (پرتاب روبه پایین به دلیل طبیعت بالارونده هوای گرم) و باد سرد (پرتاب رو به بالا به دلیل طبیعت پایین رونده هوای سرد) تغییر داد.

دریچه جت نازل و جت دیفیوزر

این دریچه ها قابلیت ارائه در المان های چهارگوش به صورت تک المان تا چهار المان را نیز دارا می باشد که قابلیت تزریق حجم بالای هوا در محیط را فراهم می آورند.

مزایای دریچه های جت نازل

  1. امکان پخش هوا در حجم بالا را فراهم می آورند.
  2. امکان پرتاب هوا بصورت عمودی تا ۲۰ متر در جاهایی که سقف مرتفع دارند وجود دارد.
  3. پرتاب هوا بصورت یکپارچه صورت می گیرد.
  4. هوارسانی با استفاده از دریچه های جت نازل بصورت کم صدا اتفاق می افتد.
  5. قابلیت نصب روی دهانه انشعاب، پلنیوم باکس و یا هر نوع قاب و فریم دکوراتیو دیگر وجود دارد.
  6. این دریچه ها قابلیت پوشش محیطی تا شعاع ۶۰ درجه را دارا هستند.
  7. امکان هوادهی تا ۸۰۰۰ فوت در دقیقه را دارا می باشند.
  8. دریچه ها دارای قابلیت ساخت از ورق آلومینیوم هستند.
  9. امکان تنظیم تیغه های دریچه جت نازل در جهت های مختلف و تعیین زاویه ی هوادهی به آسانی وجود دارد.
  10. عدم افت فشار و حجم هوا.

نصب دریچه جت نازل

برای نصب دریچه های جت نازل عموما از پیچ خودکار استفاده می شود. جای پیچ (خزینه) قبل از اعمال پوشش رنگ روی قاب دریچه ایجاد میشود. برای اطمینان بیشتر بهتر است این دریچه ها روی قاب چوبی یا فلزی نصب شوند. به این دلیل که اگر دریچه مستقیم روی گچ نصب شود به مرور زمان امکان لقی و شل شدن آن وجود دارد.

برای نصب دریچه جت نازل روی دیوار های کاذب با مصالح خشک (کناف و …) نیز باید دقت شود که برای اتصال مطمئن دریچه به دیوار و استحکام بیشتر، دور تا دور باز شوی دریچه از پروفیل های مخصوص سقف کاذب استفاده شود.

فهرست