1. خانه
  2. مقالات
  3. خانه هوشمند چیست – معرفی کامل سیستم های Smart Home

خانه هوشمند چیست – معرفی کامل سیستم های Smart Home

در دنیای مدرن امروزی تکنولوژی جایگاهی ثابت و دائمی دارد. در این دنیای جدید هر روز با اصطلاحات و کلمات جدیدی برخورد می کنیم. میان این کلمات و اصطلاحات احتمالا با نام خانه هوشمند رو به رو شده اید. با شنیدن خانه هوشمند اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با زبان ساده به شما بگوییم خانه هوشمند چیست و عملکرد آن چگونه است.

خانه هوشمند چیست ؟

یک خانه هوشمند به زبان ساده، خانه یا ساختمانی مدرن است که همه اجزای آن به وسیله یک سیستم مرکزی کنترل شده و به خوبی با هم کار می کنند. در خانه هوشمند شما به راحتی می توانید هر بخش خانه را از هرکجایی که هستید به راحتی کنترل کنید. به کمک سیستم های خانه هوشمند شما می توانید برای بخش های مختلف خانه برنامه های از پیش تعیین شده داشته باشید یا در زمان هایی که خانه نیستید بر بخش های مختلف خانه خود نظارت داشته باشید .

مزایای سیستم خانه هوشمند :

زندگی در دنیای امروز بسیار متفاوت شده است. پس منطقی است که راه حل های ما هم در این دنیای مدرن، متفاوت باشد. خانه هوشمند مزیت های زیادی برای ساکنانش دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • تحت کنترل قرار گرفتن همه وسایل خانه
  • راحتی بیشتر
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان
  • کنترلی شدن تجهیزات خانه و لوکس کردن آن ها

بخش های مختلف خانه هوشمند :

کنترل کننده مرکزی:

که در واقع مغز سیستم هوشمند می باشد. قسمت های مختلف خانه هوشمند از طریق کنترل کننده ی مرکزی با هم در ارتباط هستند و همه ی فرمان ها به وسیله ی کنترل کننده مرکزی برای اجزای مختلف خانه ارسال می شود.

پروتکل های ارتباطی:

برای اینکه بخش های مختلف خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم و همین طور با کنترل کننده مرکزی در ارتباط باشند، لازم است راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای وجود داشته باشد.

رابط های کاربری خانه های هوشمند:

رابط های کاربری در واقع ابزارهایی هستند که کاربران خانه هوشمند به وسیله آن ها می توانند با خانه ارتباط برقرار کنند. این ابزارها شامل ریموت کنترل های هوشمندی که جایگزین همه ریموت های خانه می شود، کلید های هوشمند، صفحه های لمسی و یا حتی تلفن همراه و تبلت ها هستند.

سنسور ها:

سنسورها ابزارهایی هستند که می توانند از وضعیت های مختلف خانه اطلاعاتی شامل نور، رطوبت، دما و … تهیه کنند و با ارسال این اطلاعات برای کنترل کننده مرکزی به کمک پروتکل های ارتباطی امکان اعمال برنامه از پیش برنامه ریزی شده را فراهم می کنند. مثلا با کاهش دما تا اندازه ای مشخص سیستم سرمایش خود بخود روشن شود یا با رسیدن دمای یک اتاق به دمایی مشخص دریچه ها بطور خود بخودی بسته شوند تا دما در یک اتاق ثابت بماند .

عملگرها:

عملگرها نیز یکی دیگر از اجزای سیستم های هوشمند هستند که وظیفه آن ها به عنوان مثال باز کردن درب پارکینگ، روشن کردن پمپ تصفیه استخر، حرکت پره های دریچه های خروجی هوای برقی و یا باز و بسته کردن آن ها می باشد.

تهویه هوشمند :

از جمله بخش هایی از خانه که می توان به کمک سیستم های اسمارت هوم کنترل آن را از طریق سیستم هوشمند ممکن ساخت سیستم تهویه است.

اصلی ترین بخش تهویه هوشمند نیز دریچه های هوشمند هستند. شما می توانید با استفاده از دریچه های برقی جهت پره های آن را از طریق ریموت کنترل تنظیم کنید و یا پره های دریچه را در حالتی قرار بدهید که دائما در حال حرکت باشد و مثل پنل کولر گازی هوا را در کل محیط پخش کند. همچنین با بستن دریچه های اتاق هایی که کسی در آن ها حضور ندارد شدت هوای خروجی از سایر دریچه ها بیشتر می شود و بدین صورت می توان از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کرد.

دریچه های برقی :

دریچه های برقی رایمند با سیستم های خانه هوشمند سازگاری کامل دارند. دریچه های برقی کنترلی رایمند را می توان به سیستم های خانه هوشمند و bms متصل کرد تا با یک سیستم مرکزی همه ی دریچه های خانه قابل کنترل باشند.

دریچه ترموستاتی :

همچنین شما با استفاده از دریچه های برقی رایمند مدل ترموستاتی می توانید با انتخاب نوع هوای ورودی (سرد یا گرم) و تنظیم دمای دلخواه از طریق ریموت و نمایشگر LED که بر روی پنل جلویی قرار دارد، دریچه به طور اتوماتیک باز یا بسته می شود تا دما در یک محیط ثابت بماند. نوع عملکرد دریچه ترموستاتی رایمند باعث شده که این دریچه صرفه جویی چشمگیری در میزان مصرف انرژی داشته باشد و هر فرد در منزل و محل کار به راحتی می تواند دمای دلخواه خود را تنظیم نماید .

فهرست