1. خانه
  2. مقالات
  3. مقایسه و بررسی انواع کانال های کولر

مقایسه و بررسی انواع کانال های کولر

رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع منازل و ساختمان ها داکت اسپلیت، چیلر و فن کوئل ها هستند که معمولا این تجهیزات از دو یونیت تشکیل شده اند. یونیت داخلی که در فضای داخل ساختمان نصب می شود و یونیت خارجی که در بیرون از ساختمان نصب می شود. ارتباط این دو یونیت به وسیله ی کانال ها برقرار می شود.

بررسی انواع کانال ها از نظر شکل ظاهری و جنس

در ادامه با انواع کانال ها از نظر شکل ظاهری و جنس آن ها آشنا خواهیم شد.

انواع کانال های کولر

انواع کانال کولر از نظر شکل ظاهری

به طور کلی کانال های کولر از نظر شکل ظاهری به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

1. گرد    2. چهارگوش

کانال های گرد

کانال های گرد نسبت به مدل چهارگوش کارایی بیشتری دارند به طوری که قطعا در سال های آینده کانال های گرد جایگزین کانال های چهار گوش خواهند شد.

علاوه بر بالا بودن کارایی کانال های گرد، مزیت های دیگری از جمله کاهش صدا، سرعت بالای انتقال هوا و حجم کم آن ها نسبت به کانال های چهارگوش آن ها را محبوب کرده است. البته در کنار این مزیت ها، هزینه راه اندازی و نگهداری آن ها نسبت به کانال های چهارگوش بالاتر است و در صورت نیاز پیدا کردن به تعمیرات، تعمیرات آن ها دشوارتر خواهد بود.

کانال های چهارگوش

کانال انتقال هوای چهارگوش

جدا از کانال های گرد، کانال های چهارگوش هم به نوبه ی خود مزیت هایی دارند. از جمله مزیت های کانال کولر چهار گوش می توان به قیمت نسبتا پایین و ارزان آن ها و پیاده سازی سریع اشاره کرد. همچنین آلودگی صوتی زیاد، وزن نسبتا بالا به دلیل حجم بیشتر آن ها نسبت به کانال های گرد، انباشته شدن گرد و غبار و اشتغال فضای زیاد از معایب آن ها محسوب می شود.

انواع کانال کولر از نظر جنس

حال به تفاوت های کانال های کولر براساس جنس آن ها می پردازیم.

کانال ها در جنس های مختلف و با ضخامت های متنوعی تولید می شوند. هدف از این تنوع در جنس کانال های کولر، کاربردهای متفاوت هریک از این کانال ها برای شرایط و موقعیت های مختلف است.

کانال گالوانیزه

اولین نسل کانال ها مدل گالوانیزه است که به دلیل قدیمی بودن آنها مشکلاتی زیادی نیز به همراه دارند. کانال های گالوانیزه انواع مختلفی دارند که شامل: چهارگوش، گرد، اسپیرال و عایق است.

جنس این کانال ها همانطور که از نام آن ها مشخص است ورقه های فلزی گالوانیزه است؛ اما در برخی شرایط خاص جهت جلوگیری از زنگ زدگی آن ها در اثر رطوبت، از ورقه های استیل نیز می توان در ساخت آنها استفاده کرد.

از جمله معایب این کانال ها می توان به عمر پایین آن ها، وزن سنگین و نیاز به اتصالات زیاد اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که این کانال ها دارند عایق بندی نامناسب آنهاست. در مدل های عایق شده از پشم شیشه و یا پشم سنگ استفاده می شود که این دو محصول برای دستگاه تنفس و پوست مضرات زیادی دارد.

کانال فلکسیبل

کانال های فلکسی یا لوله خرطومی با بهره وری از فن آوری نوین بهترین جایگزین برای کانال های قدیمی گالوانیزه هستند. بدنه ی این مدل کانال ها از آلومینیوم ساخته شده است و نحوه ی طراحی آن ها به گونه ای است که انعطاف پذیری بالایی دارند. این کانال ها تنها دارای مدل گرد هستند.

در محیط هایی که احتمال آسیب و یا ضربه زدن به کانال ها وجود دارد؛ کانال های فلکسیبل با پوشش PVC می توانند انتخابی مناسب باشند.

کانال فلکسیبل

از ویژگی ها و مزیت های اصلی کانال های فلکسیبل می توان به انعطاف پذیری بالای آن ها، سرعت بالا در نصب این مدل کانال ها، عدم نیاز به آویز و بست زیاد در هنگام نصب آن ها، ایجاد سر و صدای کمتر در هنگام بهره برداری، وزن پایین و ضد حریق بودن اشاره کرد.

کانال پلاستیکی

با توجه به مزایای بالای کانال های کولر پلاستیکی، استفاده از این مدل روز به روز در حال افزایش است و جایگزین کانال های فلزی می شود. از جمله مزیت های کانال های پلاستیکی می توان به وزن کم، هزینه پایین تر نسبت به کانال های گالوانیزه و فلکسیبل، آنتی باکتری بودن، سرعت بالای نصب، صرفه جویی در مصرف انرژی، تنوع در رنگ بندی و کاهش سر و صدا اشاره کرد.

کانال پارچه ای

نوعی دیگر از کانال هایی که کاربرد زیادی دارند کانال های پارچه ای هستند که کاملا مدرن طراحی می شوند. این نوع کانال ها، با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا ساخته می شوند و الیاف خاص در تولید بدنه ی این کانال ها بکار می رود. امکان استفاده از این کانال ها در سوله ها، استخرها، سالن های ورزشی، رستوران ها و فروشگاه ها و آزمایشگاه ها و… وجود دارد.

 از جمله مزیت های کانال های پارچه ای می توان ضد حریق بودن، کم وزن بودن، سر و صدای کم، کاهش مصرف انرژی، داشتن تنوع در رنگ بندی، کاهش مصرف انرژی هواساز، نصب سریع و آسان و … اشاره کرد.

کانال کولر پارچه ای

همچنین قابلیت چاپ برند و لوگو بر روی این کانال ها به منظور قرار گرفتن در معرض دید همگان نیز وجود دارد.

فهرست